Dopad koronavírusu na kultúru

Skutočnosť, že sa šírenie nákazy koronavírusom a choroby COVID-19 dostalo až k našim dverám, je nespochybniteľná. Mnohé štáty, vrátane Slovenska prijali „tvrdé“ preventívne opatrenia a zvýšenú obavu z pandémie vnímame nielen v správach, ale aj v nemocniciach, lekárňach, či v neposlednom rade v rade v potravinách, či lyžiarskych vlekoch. Vlády zrušili všetky hromadné podujatia, čo viedlo k prerušeniu futbalovej Champions League, či predčasnému ukončeniu najvyššej hokejovej ligy napríklad v Nemecku, Švajčiarsku, Poľsku, Nórsku, Česku a Slovensku bez toho, aby sme poznali víťazov sezóny. Taktiež hviezdy americkej basketbalovej ligy NBA – LeBron James a Stephen Curry vyzvali vedenie ligy k predčasnému ukončeniu sezóny po tom, čo sa potvrdila nákaza koronavírusom u jedného z hráčov.

Dôsledky koronavírusu majú však obrovský dopad aj na kultúru. Okrem skutočnosti, že sa rušia kultúrne podujatia, je dôležité uvedomiť si aj následky týchto opatrení. Kiná rušia premietania a odkladajú uvedenie premiér pripravovaných a mnohými očakávaných filmov. Skvelým príkladom je presun celosvetovej premiéry nového Jamesa Bonda s príznačným podtitulom No Time To Die z apríla na november. Choroba neobišla ani hollywoodske hviezdy a našla si jednu z najväčších, Toma Hanksa, ktorý spolu s manželkou skončili v austrálskej nemocnici. Najväčšia videoherná konferencia E3, ktorá sa koná každý rok v júni v americkom Los Angeles a na ktorej mali byť tento rok ohlásené nové generácie herných konzol Xbox a Playstation, bola úplne zrušená. Miesto toho niektoré herné spoločnosti zvažujú online konferenciu. Dokonca už aj pápež František oznámil, že sa tentokrát neobjaví v okne, ale bude radšej streamovať online, aby nenalákal davy ľudí na svätopeterské námestie.

Nezisková organizácia Americans for the Arts musela prijať ťažké rozhodnutie a zrušiť National Arts Action Summit, ktorý sa mal koncom marca uskutočniť vo Washingtone, D.C. Taktiež sú pozastavené všetky vystúpenia na Broadway v New Yorku. Francúzske divadelné spoločnosti, ktoré fungujú na princípe zájazdových divadiel, museli zrušiť naplánované turné po krajine. Francúzsky webový portál s názvom La Scène, ktorý sa špecializuje na dianie v oblasti scénického umenia vo Francúzsku, publikoval článok, v ktorom je možné nájsť zoznam festivalov a podujatí, ktoré boli pozastavené, či nadobro zrušené.

Rušenie neobišlo ani slovenské kultúrne organizácie a až teraz si všetci začínajú uvedomovať, že pre väčšinu z nich to bude mať fatálne následky. Košické kultúrne stredisko Tabačka Kulturfabrik funguje ako nezisková organizácia, ktorá okrem kultúrnych podujatí pokrýva časť svojich nákladov prevádzkou baru, bistra a prenájmom priestorov. Zrušenie naplánovaných podujatí bude mať veľký dopad na finančnú situáciu nielen z hľadiska pokrytia prevádzkových nákladov, ale môže skomplikovať aj realizáciu projektov financovaných z Fondu na podporu umenia. Manažérka Kina Úsmev v Košiciach Barbora Tóthová sa pre Denník N vyjadrila, že „Zatvorenie kinosál a baru nás privádza do vážnej finančnej situácie a môže nám spôsobiť až existenčné problémy.“ Generálny riaditeľ Slovenského národného divadla a šéf Činohry SND Peter Kováč uvádza, že každý týždeň bez divákov stojí divadlo straty na tržbách vo výške 100-tisíc eur. Divadlo Pôtoň momentálne zrušilo sedem podujatí a tri celodenné akcie pre spolu asi 600 – 700 účastníkov v rámci projektu Psota na Slovensku. Zároveň zrušili všetky podujatia a premietania vo svojom sídle v Bátovciach.

V Českej republike sa Asociace nezávislých divadel ČR obrátila na ministerstvo kultúry s otvoreným listom, v ktorom žiadajú zahájenie jednania o spôsobe kompenzácie škôd, ktoré vzniknú nezávislému sektoru scénických umení po zavedení mimoriadnych opatrení proti šíreniu epidémie. Väčšina personálu v nezávislých divadlách, či už umeleckého, technického, alebo manažérskeho, nie je v pracovnom pomere. Príjmy týchto pracovníkov sú teda, rovnako ako na Slovensku, priamo úmerné počtu odohratých predstavení. Na webovom portáli divadlo.cz možno nájsť zmeny programov a vyjadrenia všetkých českých divadiel v súvislosti s prijatím preventívnych opatrení. Ministerstvo kultúry Českej republiky po rokovaní s Asociací nezávislých divadel ČR poverilo Institut umění – Divadelní ústav (IDU) zmapovaním dopadov mimoriadnych opatrení prostredníctvom krátkeho prieskumu vo forme dotazníka, od ktorého sa budú odvíjať ďalšie kroky. Český minister kultúry Lubomír Zaorálek ubezpečil kultúrnu obec, že si je vedomý všetkých komplikácií a bude sa situácii naplno venovať. Medzitým spustila platforma dobročinných zbierok Donio.cz výzvu na „záchranu českej kultúry“.

Singapurský štátny tajomník pre kultúru vyhlásil, že vláda alokuje 1.6 milióna dolárov pre kultúrny sektor v súvislosti s opatreniami spojenými s koronavírusom. Nemecko prisľúbilo finančnú pomoc umeleckým organizáciám a umelcom, ktorých preventívne opatrenia zasiahli najviac. Hong Kong spolupracuje s umeleckou komunitou na spustení online platformy, ktorá ponúkne sprístupnenie galérií, či živého online vysielania kultúrnych podujatí. Množstvo verejných inštitúcií začalo spolupracovať s vládami pri vyhodnocovaní i a pri  koordinácii možných dôsledkov a rôznych scenárov, ktoré by mohli ovplyvniť kultúrny sektor a príjemcov grantov. Americký Smithsonian Institution Magazine uverejnil článok, v ktorom odkazuje na aktuálnu výstavu s názvom Outbreak: Epidemics in a Connected World, ktorá poukazuje na významnú úlohu múzeí v boji proti dezinformáciám a sprístupňujú informácie, ktoré demystifikujú vznik a šírenie nových chorôb. Niektoré múzeá dokonca sprístupnili virtuálne prehliadky, vrátane múzeí v Taliansku, Španielsku, Francúzsku, Británii, či Amerike. Na situáciu vo svete reagujú aj rôzne banky, ktoré ponúkajú možnosť odkladu splátok hypoték a úverov o niekoľko mesiacov. TV operátori postupne oznamujú, že pre všetkých klientov odblokovali detské stanice, ako aj ďalšie platené kanály a Microsoft dáva firmám k dispozícii bezplatnú ponuku balíku Office 365 na pol roka.

Vidíme, že situácia spôsobená koronavírusom má na kultúrny sektor skutočne neblahé dôsledky. Nie nadarmo bola Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO) vyhlásená pandémia. Slovenské národné divadlo pri príležitosti 100-tého výročia založenia dostáva jednu ranu za druhou. V dôsledku tejto krízy vyzvalo na hodenie „záchranného kolesa“ a vyzýva svojich priaznivcov, aby zvážili nárokovanie vrátenia vstupného za zrušené predstavenia a čo najskoršiu návštevu divadla, akonáhle to bude možné. Inšpirovalo sa tak podobnou výzvou z Maďarska, ktorá sa šíri na sociálnych sieťach. Možno že je momentálne predčasné hovoriť o štatistikách a ťažko sa dá predvídať, ako sa bude situácia ďalej vyvíjať. Ale vidíme, že vlády v niektorých krajinách podnikajú kroky, ktoré rátajú s podporou kultúrneho sektora. Fond na podporu umenia vydal usmernenie, ktoré sa týka zrušenia, alebo zmeny termínov realizácie podujatí, prípadne iných projektov bezprostredne spôsobených touto situáciou: Napriek tomu sa jedná o mimoriadne náročnú situáciu pre usporiadateľov akýchkoľvek kultúrnych podujatí, od prípravy medzinárodného divadelného festivalu Istropolitana Project, ktorý organizuje Divadelná fakulta VŠMU až  po činnosť lokálnych ochotníckych súborov.

Slovenská republika sa navyše nachádza v období po parlamentných voľbách, kedy sa čaká na zostavenie novej vlády, ale tá súčasná dosluhujúca by už mala konať. O to desivejšie vyzerá celá situácia, keď si uvedomíme, že práve ministerstvo kultúry bolo jedným z rezortov, ktoré by sa dalo označiť za „nechcenú nevestu“.

 

Denis Farkaš